25. august 2011

Knekkebrød, men en ny oppskrift

Nå er det lenge siden jeg har bakt knekkebrød, men nå er jeg i gang igjen. Men denne gangen er det ny oppskrift. Siden jeg prøver meg på lavkarbo har jeg funnet frem til en oppskrift som ikke inneholder mel.

Det ene brettet før steking. Pga. fiberhusk`n ble denne røren mye seigere enn den jeg har laget tidligere,
og dermed mye vanskeligere å smøre utover.
Du trenger du:
100 gram gresskarkjerner
100 gram solskikkefrø
50 gram linfrø
1 dl sesamfrø
50 gram mandelmel
2 ss fiberhusk
1/2 ts salt
2 ts Sukrin
5 dl vann

Detter gjør du:
Sett bakeovnen på 160 grader (varmluft)
Steketid: 60 min.

Bland sammen alt det tørre i en bolle, og hell på vannet. Rør godt sammen. Det blir en relativt fuktig blanding. La det hele stå og svelle i ca 10 minutter. Det er viktig at fiberhusken får virke en stund før du baker det ut.
Fordel blandingen på to stekeplater, og smør det utover slik at det dekker hele plata. Det er viktig at det ikke blir for tykt, men du må også unngå at det blir huller i deigen. Rut opp med pizzarulle. Jeg får 18 knekkebrød pr. brett.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar