20. juli 2011

Lavkarbonara

Jeg prøver meg på lavkarbo... I dag til middag ble det lavkarbonara. Det vil si hjemmelaget karbonarasaus og squash i strimler i stede for pasta. Super godt!
Du trenger (til 4 porsjoner):
2 squash
250 g sjampinjong
100 g bacon
4 dl kremfløte
1 egg (2 hvis du vil ha tjukk saus)
1 fed hvitløk
grovmalt pepper
revet parmesan
basilikum

Dette gjør du:
Skrell squash i remser på langs med en potet skreller, det ytterste laget kastes.

Brun bacon, sopp i skiver og hvitløk i en panne. Tøm over fløte, og la det surre et par minutter. Smak til med pepper, revet parmesan og basilikum. Trekk pannen av plata, og rør inn egget for å jevne sausen. Ikke varm den opp igjen, da blir sausen kornete.

Ha squashstrimlene oppi en kjelemed smør. Fres dem i et-to min. Rør hele tiden. De skal ikke blir brune, bare blanke. Dryss litt salt over. Ha squashen på en tallerken, og hell sausen over. Riv parmesan over. Server og nyt!

Oppskriften fant jeg i boken "Lettere liv med lavkarbo". Mange spennende oppskrifter der!

2 kommentarer:

  1. Testa ut denne idag og den smakte utrolig godt!!! :) Håper det er greit om jeg låner bildet ditt til min blogg? Glemte og ta bilde selv, og linker selvfølgelig til deg :)

    SvarSlett
  2. Jeg kom på det samme navnet i dag, lavkarbonara og ble nødt til å google det, vas visst ikke førstmann ut med det gitt :(

    SvarSlett