28. januar 2011

Sundt og godt

Jeg er veldig glad i knekkebrød, og har lenge tenkt jeg skulle prøve å bake mine egne... I går formiddag søkte jeg etter oppskrifter, og fant mange forskjellige, så det var igrunn bare å velge en. På vei til jobben i går var jeg innom butikken og handlet inn ingredienser.

Og i dag var bakingen igang. Eller baking og baking.... Er jo ikke store jobben, bare å røre sammen noen tørre ingredienser og litt vann, smøre det utover et stekebrett og sette det i ovnen.

Det man trenger er;
3,5 dl sammalt rug (grovmalt)
3,5 dl lettkokte havregryn
2,5 dl solsikkekjerner
1,5 dl sesamfrø
1 dl kruskakli
0,5 dl linfrø
1 ts salt
7 dl vann
Slik gjør du;
Bland alle de tørre ingrediensene og ha i væsken. Rør til alt er  godt blandet. Fordel røra på to bakebrett med bakepapir. Smør røra utover med en slikkepott, husk å dekke hele brettet. Ovnen skal stå på 175 grader, hvis du bruker varmluft kan begge brettene stekes samtidig. Etter 10 min ta brettene ut og rut opp, det skal bli ca 18-20 knekkebrød pr. brett. Etter 40 min til i ovnen er de ferdige.

Håper det kan friste... De var fantastisk gode!!!

1 kommentar:

  1. Tips: Lag to halve prosjoner, da har du en til hvert bakebrett.. ;)

    SvarSlett